Incentive reizen zijn tripjes waarmee je waardering toont aan het personeel voor bepaalde prestaties. Vaak is zo’n reis bedoeld voor het hele bedrijf maar het kan ook georganiseerd worden voor één afdeling. Lees hieronder waarom een incentive reis zo waardevol is!
1 Motivatie is cruciaal

Het organiseren van een incentive reis zorgt ervoor dat het personeel gemotiveerd blijft gedurende het project. Leg van te voren uit dat bij een goede prestatie er een beloning op het spel staat en je werknemers gaan harder werken voor de juiste resultaten! Ga bij jezelf maar eens na wanneer je als kind een koekje beloofd kreeg als je je kamer op zou ruimen, hoe snel je aan de slag ging. Dit effect blijft dus bestaan, op elke leeftijd :).
2 Voorkom stress door verdiende ontspanning
Natuurlijk is een incentive reis goed voor de motivatie maar het zorgt ook voor rust en ontspanning. Tegenwoordig komt een burn-out steeds vaker voor. Als leidinggevende is het dus extra belangrijk om hier aandacht aan te besteden! Ontneem de zorgen en stress van de werknemers door een pauze in te lassen van alle werkdruk. De beste manier om dit te doen is met een reis, waarbij alle collega’s mee gaan en volop kunnen genieten.
3 Positieve sfeer onderling
Tijdens een incentive reis krijgen collega’s de kans om elkaar écht te leren kennen. Zonder de druk op de werkvloer kunnen de medewerkers oprecht zichzelf zijn. De gesprekken gaan over hele andere onderwerpen tijdens zo’n reis en hierdoor krijgen de collega’s onderling een sterkere band. Het resultaat is zelfs terug te zien op de werkvloer: de communicatie tussen de medewerkers is verbeterd. Ze zullen sneller om gunsten vragen en conflicten onderling afhandelen.
4 Promoot je bedrijf
Met het bedrijf op incentive reis gaan zorgt onbewust voor promotie. Wanneer de medewerkers content posten over de reis komt dit terecht bij hun netwerk. Zo kan iedereen zien wat voor leuke reizen jouw bedrijf organiseert. Natuurlijk kan je zelf ook promotie maken door de reis te promoten op eigen sociale media en de website. Mond op mond reclame is natuurlijk niet te vergeten, het personeel spreekt positief over het bedrijf naar anderen toe. Dit is misschien wel de belangrijkste vorm van promotie omdat het een andere doelgroep bereikt dan jouw eigen netwerk.
5 Waardering is fijn
Voor je personeel voelt de reis als een echte beloning voor het harde werk dat ze geleverd hebben. Door een incentive reis te organiseren laat je zien dat je je personeel waardeert. Grote kans dat je deze waardering terug ziet op de werkvloer. Wanneer het personeel zich gewaardeerd voelt hebben ze meer voor de leidinggevende over. Dit zorgt voor betere resultaten.
6 Trots op jou
Na een gave incentive reis praten de medewerkers nog met veel lof over de trip. De reis wordt nog een aantal keer in alle geuren en kleuren na besproken op kantoor. Dit zorgt ervoor dat het personeel trots is op het bedrijf waar ze werken. Als je trots bent op iets dan wordt je daar blij van. Hoe blijer je personeel is, hoe meer motivatie ze hebben. Dit zorgt uiteindelijk weer voor verbeterde resultaten.
